Fabric of Memory/Minnets tyg, från "Med vänliga hälsningar, Lee Mingwei", 2025 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet

Tygtrycken, 2025

Lee Mingwei

Speltid: 01:58

Min mamma Gunilla Petersson var textilkonstnär och under större delen av sitt liv arbetade hon med fri konst, oftast gobelängteknik och tryck (utbildad på Konstindustriskolan/HDK-Valand 1964–1968). På 1960–1970-talen sålde hon mönster till svensk teko-industri bl.a. till Fix och Almedahls och gjorde mycket schablontryck i liten skala. Dessa tyger blev ofta kläder till henne själv, mig som liten och övrig familj. En del såldes på basarer och andra ställen runtom i Göteborg. Många provtryck har jag sedan själv börjat sy av. Jag upplever ett band av kontinuitet och utveckling genom att arbeta vidare med material hon lämnat till mig.

Tyget ”Hoppla” med hästarna trycktes i klart rött, orange och grönt vid sidan av svart. Plagget är en urkort klänning som jag haft som tröja i min ungdom. Jag har ofta använt den till fest på Arkitekturskolan och alltid känt mig cool i den.

De små klänningarna tryckte hon med schablon i ett stycke och öppnade sedan för halsen och sydde sidsömmarna. Denna har jag kvar som en oklippt klänning, vilken visar idéen med väldigt enkel sömnad.
Kjolen i rosabrunt var en klänning med ett vackert liv i samma färgskala som jag dessvärre klippte av. Å andra sidan blev kjolen mycket älskad, hög i livet och unik i uttrycket. Även den ett vanligt festplagg på 90-talet med svart topp, strumpbyxor och grova skor.

/ Johanna Petersson Börner

0

0

Prev Next