
Konstnären Laia Abril, 2025 Foto: My Matson/Moderna Museet
Laia Abril om sitt verk ”On Rape”
Laia Abril, On Rape, 2022
Speltid: 02:40
Laia Abril: ”On Rape/Om våldtäkt” är det andra kapitlet i mitt projekt ”A History of Misogyny/Misogynins historia”. Det började i Spanien, i en tid då vi kollektivt drabbades av vreden över ett institutionellt svek. År 2016 beslutade en domare – efter att ha sett 96 sekunder av en video inspelad av fem män medan de gruppvåldtog en 18-årig kvinna – att hon inte gjorde tillräckligt motstånd. Eftersom hon var paralyserad och hade ögonen slutna dömdes de för sexuellt övergrepp istället för våldtäkt.
Fallet utlöste den största feministiska protesten i landets historia, med krav på både en omskrivning av Spaniens sexualbrottslagstiftning och skärpta straff.
Serien skapades för att flytta fokuset och ansvaret – bort från de överlevande och istället rikta det mot de institutioner som historiskt har upprätthållit och befäst våldtäktskulturen. Kläderna på fotografierna representerar inte bara de individer jag mötte, utan också de miljoner överlevande före och efter dem. Symboliskt förkroppsligar de just de institutioner som svek dem: kyrkan, militären, skolan och äktenskapet.
Dessa strukturer inom våldtäktskulturen misslyckades inte bara med att förhindra övergrepp, de skapade ofta själva villkoren som möjliggjorde dem. Och när överlevande talade ut blev de ofta tystade, avfärdade eller misstrodda. Valet av bildernas format i mänsklig storlek i bjuder in betraktaren att konfrontera sin egen närhet till frågan, och förvandlar installationen till ett rum för kollektivt ansvarstagande. På ett annat plan fokuserar vittnesmålen – en lika viktig del av verken – på kampen och motståndskraften gentemot detta samhälleliga svek efter det våld de utsatts för, snarare än på själva brottet.
Andra delar av projektet spårar våldtäktskulturens rötter – genom lagar, myter och långlivade missuppfattningar som skuldbeläggande av offer – och knyter dem till samtida fall där dessa föreställningar fortfarande lever kvar. Du hittar dem i boken som ligger i utställningen. För mig innebar insikten att dessa föreställningar faktiskt har ett ursprung att jag fick något slags hopp.