Innuteq Storch, Soon Will Summer Be Over (Venice Edition), 2023. © Inuteeq Storch/Bildupphovsrätt 2025
Soon Will Summer Be Over (Venice Edition), 2023
Inuuteq storch
Intendent Lena Essling om en serie fotografier som skildrar vardagslivet i Sisimiut på Grönland – en plats formad av både kolonialism och klimatförändringar, och ett territorium som fortfarande är omstritt mellan världsmakter.
Speltid: 02:27
Lena Essling: Hej, jag heter Lena Essling och jag arbetar som intendent med samlingsansvar för rörlig bild och performance. Det är en ganska liten del av vår totala samling, men det är ändå en dal av samlingen som växer snabbt i förhållande till sin storlek.
Soon Will Summer be Over, det är ett verk som faller lite vid sidan av mitt normala samlingsområde så att säga, även om man nog kan kalla det här verket cinematiskt. Det är ett projekt av fotografen Inuuteq Storch. Jag hade följt hans arbete under en tid när han blev inbjuden att ställa ut i den danska paviljongen på biennalen i Venedig 2024. Det skulle bli första gången Danmark representerades i det här prestigefulla sammanhanget av en konstnär från det autonoma danska territoriet Kalaallit Nunaat, eller Grönland.
På plats i Venedig blev jag verkligen tagen av utställningen och särskilt den här serien med den lite aviga titeln. Storch porträtterar människor och miljöer i sin absoluta närhet. Han fångar vardagen på en plats starkt påverkad av kolonisering och klimatförändringar, som fortsatt befinner sig i hetluften mellan stormakter. Det är bilder med hudlös närvaro och street-känsla. Samtidigt har de kopplingar till en rad fotografer i museets samling, även historiska, allt från Wolfgang Tillmans klubbestetik till Nils Strindbergs dokumentation av Andrées polarexpedition 1897. Storch är själv mycket intresserad av samlande, av bild- och filmarkiv, både privata och sådana som skapats historiskt av kolonialmakter.
Jag träffar Inuuteq Storch första gången på zoom från hemmet i Sisimiut för att höra hur han ser på ett förvärv och vad som kunde tänkas finnas tillgängligt. Han visar sig vara en oändligt vänlig men mycket kortfattad person – en konstnär som hämtar andan efter en omtumlande tid av internationell uppmärksamhet i Venedig. Han gläder sig verkligen för frågan, men lämnar urvalet helt upp till museet. Själv längtar han mest efter arbetsro. ”Men jag kommer gärna och talar om bilderna när ni har de på plats!”, utbrast han på slutet.
För att genomföra ett inköp till samlingen behöver museet ofta söka ekonomiskt stöd. Jag skriver en ansökan till Nya Carlsbergfonden, som främjar dansk men också grönländsk konst. Ansökan beviljas och vi får den fantastiska möjligheten att förvärva det här verket så som det visades i Venedig – en fotografisk installation om totalt 56 bilder i fem olika format som vi här visar en del av.