Henry Taylor, Untitled, 2022 © Henry Taylor 2025.

Untitled, 2022

Henry Taylor

Intendent Hendrik Folkerts berättar om ett förvärv som breddar vårt geografiska fokus från den historiska tyngdpunkten på New York till att även omfatta Los Angeles.

Speltid: 02:53

Hendrik Folkerts: Mitt namn är Hendrik Folkerts och jag är intendent med ansvar för internationell samtida konst här på Moderna Museet. Jag är också utställningsansvarig.

Henry Taylor är främst känd som målare, men under de senaste åren har han även börjat arbeta med skulptur och ge tredimensionell form åt de motiv och gestalter som befolkar hans dukar. Det här verket har formen av ett träd: en grov stam med en tät, mörk krona som ser ut att vara gjord av svart hår.

Referensen är både personlig och kulturell. Hår har länge varit ett laddat motiv inom den afrikansk-amerikanska kulturen – ett motiv som berättar om identitet, omvårdnad och kreativitet. Här har Taylor på ett lekfullt sätt översatt detta motiv till ett helt vanligt träd. Trädet blir en plats för skydd, svalka och samvaro, men det bär samtidigt med sig hårets associationer till något djupt personligt och en gemensam historia.

Precis som i sina målningar förvandlar Taylor här det vardagliga till något extraordinärt, till historia. Det som särskilt slår mig med detta verk är hur det förvandlar det välbekanta till något både lekfullt och djupt meningsfullt. Vi påminns om Taylors förmåga att lyfta fram vardagen i den afrikansk-amerikanska erfarenheten med både ömhet och styrka – på målarduken såväl som här, i skulptural form.

Jag såg det här verket för första gången på Henry Taylors stora översiktsutställning på Museum of Contemporary Art i Los Angeles 2022 – och blev genast fängslad. Verket visar på ett kraftfullt och samtidigt lekande lätt sätt hur Taylors konstnärliga praktik har utvidgats till att även omfatta skulptur.

För Moderna Museet innebär det här förvärvet inte bara att ett verk av en viktig konstnär har kommit in i samlingen, utan också att vårt geografiska fokus breddas – från den historiska tyngdpunkten på New York under 1950-, 60-och 70-talen till att även omfatta betydande konstnärer verksamma i Los Angeles. Det knyter an till de förvärv och utställningar vi gjort under senare år med konstnärer som John Baldessari, Vaginal Davis och Mike Kelley.

Samtidigt för verket in frågor om ras och klass i ett direkt möte med formen. Skulpturen står framför oss som något obestridligt – en närvaro som insisterar på att bli sedd, som tar plats, och med all den värdighet och tyngd som präglar Taylors konstnärskap.

0

0

Prev Next