
J. O. Mallander, Wang, 1986 (Detalj). © J. O. Mallander 2025
WANG, 1986
J. O. Mallander
Speltid: 01:20
Annika Gunnarsson: Du står nu inför något mer än fyra meter papper och lämningarna efter en kolbit, som om och om igen har snurrats runt sin egen axel.
Ibland kan tecknandet fungera som en ritual och ett sätt att begrunda världens beskaffenhet.
Genom meditation blir världen verklig på alla plan. Ibland fungerar tecknandet som en metod, för att undersöka inre och yttre verkligheter.
Genom att upprepa samma rörelse över hela pappret har kolbiten i J. O. Mallanders hand lämnat spår av en handling, som förenar en andlig dimension med ett analytiskt dokumenterande.
Konstnären J. O. Mallanders teckning ”WANG” Har beskrivits som en enda lång pågående teckning, vilken ur ett zen-buddistiskt perspektiv också skulle kunna uppfattas som icke-konst, något som inte är kopplat till några estetiska system.
Enligt J. O. Mallander kan själva teckningsprocessen börja som ett misstag, sett utifrån andra logiska perspektiv. Men genom att ta fasta på det som skett och följa det vidare blir det något av det som ger mervärde.
J. O. Mallander har sagt: ”Jag strävar nog mot en viss fullkomlighet, Men blir nog alltid relativ. Det räcker gott för mig.”