Outi Pieski, Beavvit II, 2021. © Outi Pieski/Bildupphovsrätt 2025

Beavvit II, 2021

Outi Pieski

Objekt- och skulpturkonservator My Bundgaard berättar om hur man bevarar, förvarar och installerar ett konstverk som består av 54 sektioner av fransar.

Speltid: 02:14

My Bundgaard: Jag heter My Bundgaard och är objekt- och skulpturkonservator här på Moderna Museet. Mitt arbete handlar om att bevara skulpturer och installationskonst i samlingen – och i dag vill jag berätta om Outi Pieskis verk Beavvit II.

Verket består av färgstarka fransar som hänger i V-formade metallbyglar och tillsammans bildar en sfär. Det ser enkelt ut – men en enda felplacerad del och hela konstruktionen förlorar sin form. Som konservator måste jag därför dokumentera och numrera varje del och skapa en manual, med både text och bilder, så att verket alltid kan sättas upp på rätt sätt.

Det finns totalt 161 byglar med fransar, som är fördelade på 54 franssektioner, flera upp till två och en halv meter långa. Vi förvarar dem i våra magasin i exakt samma ordning som de ska monteras. Annars riskerar fransarna att trassla ihop sig och detta är också för att minimera hanteringen av dem under installation.

Materialet är polyester, alltså plast. Vi behandlar det alltså inte som textil, utan som plast, med dess egna nedbrytningsfaktorer. Vi vet inte exakt hur den här sortens färgat plast bleks och bryts ner, för att ta reda på det måste man göra ett ”accelererat åldringstest” – där man belyser ett material i labb för att simulera till exempelvis 50 års exponering – men det är som ett mindre forskningsprojekt och har inte gjorts på det här föremålet. I stället håller vi ljusnivåerna låga för att förebygga skador.

Och ja, fransarna samlar damm precis som på en gammal lampskärm hemma. Det går inte att damma när de hänger i sfär, så vi blåser försiktigt på dem lager för lager. Det är tidskrävande, men nödvändigt.

Att installera Beavvit II tar ungefär två dagar, men hela förberedelsearbetet – registrering, dokumentation och skapandet av långsiktiga lösningar – har tagit veckor.

För mig är det mest givande att komma nära konstverket genom dess material och teknik – att förstå konstnärens tanke med uttrycket och att skapa dokumentation som gör att verket kan leva vidare i museets samling, långt in i framtiden.

0

0

Prev Next