Rose Marie Huuva, Ijár, 2005. © Rose Marie Huuva/Bildupphovsrätt 2025

Ijár, 2005

Rose-Marie Huuva

Rose-Marie Huuva har genom experiment inom duodji fört in en lång kunskapstradition in i samtidskonsten. Intendent Matilda Olof-Ors berättar om förvärvet.

Speltid: 02:42

Berättare: Jag heter Matilda Olof-Ors och arbetar som intendent med ansvar för den äldre delen av den svenska och nordiska skulptur- och målerisamlingen.  Denna del av samlingen omfattar ca 3000 verk, och sträcker sig tidsmässigt fram till år 1974.

Jag är väldigt glad över att vi under 2022 kunde förvärva Rose-Marie Huuvas skulptur Ijár från 2005.

Rose-Marie Huuva är en ledande röst i sin generation av samiska konstnärer.  Hon har varit verksam som bildkonstnär, poet/författare och inom duodji i över 50 år. Duodji är en samisk visuell och estetisk tradition, där kunskap överförs från en generation till nästa. Huuva har deltagit i åtskilliga utställningar runt om i Norden och även i Japan, USA och Panama – men var inte representerad i Moderna Museets samling tidigare.

Vanligtvis när vi arbetar med förvärv så gör vi ateljébesök hos konstnären för att se och diskutera olika alternativ tillsammans. Inför förvärvet av denna skulptur fick allt detta ske digitalt eftersom det var pandemi och därmed inte möjligt för mig att resa till Kiruna där konstnären är bosatt.

Huuva arbetar ofta i organiska material som till exempel renskinn. Hon har utvecklat sin helt egna teknik för att skulptera i materialet, en teknik som är baserad på hennes djupa kunskaper inom duodji. Renskinnet får i Huuvas verk nya egenskaper och nytt utseende. Vid en första blick ser den runda skulpterade formen ut att vara en hård, tung, blank sten. Som vi kan se är den ena sidan mörkare, blänkande i djupt svart. Denna yta i sälpäls tycks snarare öppna sig mot ett hålrum eller mot en oändlighet. 

Att konstnären valt att använda sälpäls gjorde att museet på grund av det strikta regelverk (som gäller i Sverige och alla andra EU länder) kring handel med sälpäls, behövde skicka materialprover till analys. Enligt dessa regler måste, vi innan vi kunde förvärva verket, kunna dokumentera att det inte handlade om rödlistade sälarter – vilket det alltså inte gjorde. 

Arbetet med att förvärva konst till samlingen innebär att vi med vår samtida blick kontinuerligt ser på vad man tidigare valt att samla eller inte samla, och att vi har möjlighet att komplettera dessa val. Kommande generationer som arbetar på museet kommer göra samma sak med de förvärv vi gör idag.

0

0

Prev Next