Louise Bonnet, Pisser Triptych, 2021. © Louise Bonnet/Bildupphovsrätt 2025

Pisser Triptych, 2021

Louise Bonnet

Utställningstekniker Anders Lindholm ser inte alltid konsten som konst. Han ser i stället en volym, en vikt, kubikmeter och kvadratmeter.

Speltid: 01:52

Anders Lindholm: Jag heter Anders Lindholm och arbetar som utställningstekniker och förrådsförvaltare för museets målerisamling.
 
När man arbetar som utställningstekniker ser man inte alltid konsten som konst. Man ser istället en volym, en vikt, kubikmeter och kvadratmeter. Hur ser konstverket ut på baksidan? Finns det något att fästa i? Finns det en baksida? Eller en undersida?
 
Verken ska presenteras på en vägg, hängande från taket eller stående på golvet. Konsten måste sitta fast så att den inte trillar ner eller att någon blir frestad att ta med den hem. Ur min synvinkel är det bra om konsten inte är väldigt stor eller tung.
 
Innan Louise Bonnets Pisser Triptych anlände till museet hade jag bara sett ett litet foto. Uppfattade inte verket som så stort förrän jag fick syn på måttuppgifterna. Totalt 214 cm hög och 722 cm bred. Verket anlände i 2 stora lådor, en lång för mittdelen och en kortare men bredare för de två sidopanelerna. Inuti lådorna hade varje del dessutom en transportram, vilket är en slags innerlåda. De minsta av transportramarna vägde 75kg styck. Tillsammans med ytterlådan vägde sidopanelerna ca 350kg och verket totalt ca 700kg.
 
Själva målningen är dock betydligt lättare men på grund av storleken krävs ändå 3 personer under hela processen. Hämtning från externt lager med lastbil, intern transport i huset samt uppackning och installation.
 
Den är alldeles för stor om jag får bestämma. Som tur är får jag inte det, så därför kan ni nu stå framför verket och uppslukas av det. Precis som jag själv kommer kunna, fast först om några veckor efter installationen, åter se konsten som konst.

0

0

Prev Next