Cecilia Edefalk, Elevator, 1988 Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet. © Cecilia Edefalk 2024.

Elevator, 1998

Cecilia Edefalk

Speltid: 01:40

Berättare: När Cecilia Edefalk besökte den italienska staden San Gimignano i Toscana fick hon en andlig upplevelse som kom att ligga till grund för flera serier av verk, varav målningssviten ”Elevator” är en. Det var på ett museum för kyrkokonst hon plötsligt stod öga mot öga med en ängel som pekade på henne med ett leende hon upplevde som ”otroligt vackert”. Ängeln var en träskulptur ur en bebådelsescen från 1400-talet.
 
Upplevelsen var så stark att det tog ett bra tag innan Edefalk vågade sig på att försöka måla av ängeln så som den verkligen såg ut. Hur skulle hon kunna fånga en sådan hänförande upplevelse i en målning?
 
När Edefalk började att utforska motivet valde hon att använda sig av färger som kunde utvinnas ur jorden i Toscana: guldockra och ”Raw Sienna”. Det senare blev också titeln på en annan serie målningar utifrån mötet med ängeln.
 
Namnet ”Elevator”, kom sig av att Edefalk fastnade i en hiss vid den tiden hon arbetade med de fem målningarna. Hon funderade över hur hon skulle gå till väga med att måla den största målningen som skulle bli nästan tre meter hög då hissen plötsligt stannade. Så kom insikten att det är bättre att gå upp för trapporna, alltså att gå steg för steg i olika storlekar i stället för att ta hissen högst upp och göra den största målningen direkt.

0

0

Prev Next