Rum 6
Cindy Sherman och Ingrid Orfali med flera
Speltid: 01:45
Berättare: Framväxten av den fotobaserade konsten pågick i alla de nordiska länderna, vilket var en följd av vad som skedde internationellt inom samtidskonsten i brytpunkten mellan modernism och postmodernism.
Central i detta sammanhang är den amerikanska konstnären Cindy Sherman, som i slutet av 1970-talet började använda sig av befintliga bilder och motiv i sin konst för att kommentera hur mediernas och populärkulturens fiktioner blir till nya verkligheter. Hon fungerar som sin egen modell och ikläder sig alla roller själv. På 1980-talet gick hon över till färg och gick upp i större format. I serien ”Fairy Tales” bygger hon scenerier som påminner om lågbudget-skräckfilmer.
Samtidigt i Sverige debuterade den semiotiskt skolade Ingrid Orfali, som under andra häften av 1980-talet skapade en serie cibachrome-fotografier med motiv som kopplade både till feminism och en surrealistisk tematik. Hon har sedan 1990-talet varit frånvarande från den svenska konstscenen, men hon har fått stor betydelse i svensk konsthistorieskrivning. Hon är född i Egypten, studerade i Paris och Lund, har disputerat i både semiotik och franska, och därefter har hon i mer än tjugo år varit bosatt på en farm utanför Sydney. Både i sin konst och sina texter lyfte hon fram det postmoderna tillståndet, som exempelvis debatten kring original och kopia.