Ett urval av affischer från Brückes utställningar. Uppifrån: Max Pechstein, 1906. Fritz Bleyl, 1906. Max Pechstein, 1909. Foto: My Matson/Moderna Museet

Följande text är ett utdrag ur Christiane Remms katalogessä ”Konstnärsgemenskapen Brücke”.

Nya vägar till publiken

Speltid: 01:39

Berättare: Konstnärsgruppen Brücke organiserade under sin åtta år långa historia totalt tjugofem utställningar varav tolv var begränsade till en plats och tretton var vandringsutställningar som visades på sjuttiofem platser i femtiotvå städer.
 
Redan från början integrerade gruppen sina utställningar i en PR-strategi och producerade en uppsjö av reklammaterial baserat på deras egen originalgrafik, inklusive sigill och vinjetter, inbjudningskort, entrébiljetter, affischer och kataloger.
 
För att väcka större intresse för intentionerna i deras verk bland utställare, kritiker, besökare – ja, kort sagt alla som rörde sig på konstmarknaden – formulerade konstnärerna under år 1906 sitt ”manifest”, vilket de till en början framställde med boktryck på flygblad som besökarna kunde få med sig från utställningarna.
 
Dessutom karvade Ernst Ludwig Kirchner in texten i trä och tryckte tillsammans med en titelvinjett upp denna på handgjort papper – en exklusiv version som var tänkt för gruppmedlemmar och samlare. Texten förklarade förvisso inte så mycket om vad gruppen hade för avsikter, det rörde sig mer om ett stridbart upprop som tillsammans med gruppnamnet än en gång förde fram konstnärernas ärende och anspråk: att övervinna gamla traditioner genom otyglad skapardrift, en oberoende och individuell frihet i det konstnärliga uttrycket som framtida värdemåttstock.

0

0

Prev Next