I den här audioguiden finner du fördjupande kunskap om konstnärsgruppen Brücke.
Texterna är utsnitt ur utställningens katalog. De är skrivna av några av de främsta experterna på Brücke och tysk expressionism. Katalogen innehåller essäer av Meike Hoffmann, Iris Müller-Westermann, Christiane Remm och Aya Soika.
Här nedanför finns mer information om katalogskribenterna.
Meike Hoffmann är konsthistoriker och undervisar vid Freie Universität Berlin, där hon leder Forschungsstelle ”Entartete Kunst” och på den tyska regeringens uppdrag driver ett flertal proveniensforskningsprojekt. Hoffmann har publicerat ett större antal verk, bland annat, tillsammans med Aya Soika, Escape into Art? The Brücke Painters in the Nazi Period (2019) och, tillsammans med Dieter Scholz, Unmastered Past? Modernism in Nazi Germany: Art, Art Trade, Curatorial Practice (2020).
Iris Müller-Westermann var chef för Moderna Museet Malmö fram till 2022 och är nu senior intendent på Moderna Museet i Stockholm. Hon kuraterade och var initiativtagare till utställningen Hilma af Klint – abstrakt pionjär (2013), som turnerade till museer i sex europeiska länder. Müller-Westermann har en lång meritlista med lovordade retrospektivutställningar som lyfter fram kvinnliga konstnärer, däribland Rosemarie Trockel, Lee Lozano, Jutta Koether, Louise Bourgeois, Katarzyna Kobro och Beate Wassermann. Hennes senaste utställning var Lotte Laserstein – ett delat liv (2023), som hon gjorde tillsammans med Anna-Carola Krausse. Müller-Westermann har publicerat ett större antal texter om modern och nutida konst.
Christiane Remm studerade konsthistoria, kommunikationsvetenskap och psykologi i Dresden. Mellan 2003 och 2005 var hon vetenskaplig medarbetare på Brücke-Museum i Berlin, där hon sedan 2006 är verksam som frilansande forskare. Remm har kuraterat utställningar och publicerat åtskilliga verk om konstnärsgruppen Brücke. Sedan 2019 är hon forskningsassistent och samlingscurator vid Karl und Emy Schmidt-Rottluff Stiftung och ansvarar för Karl Schmidt-Rottluffs konstnärliga och skriftliga kvarlåtenskap på Brücke-Museum. Sedan flera ar tillbaka har hon dokumenterat Schmidt-Rottluffs konstnärliga arbete och har för närvarande stiftelsens uppdrag att sammanställa en kommenterande verkförteckning över hans malningar.
Aya Soika är professor i konsthistoria vid Bard College Berlin. Hon har upprättat en kommenterande verkförteckning över Max Pechsteins malningar (2011) och skrivit ingaende om konstnärerna i Brücke-gruppen. Bland annat har hon publicerat studier om Brücke-konstnärerna under första världskriget (2014) och Tredje riket (2019) och om Pechsteins och Emil Noldes resor till de tyska kolonierna i Söderhavet.